12 Sier

Kasze i ich rodzaje

Na sklepowych półkach można znaleźć wiele rodzajów kasz, które różnią się między sobą nie tylko rodzajem ziarna, z którego są uzyskiwane, ale także kalorycznością, zawartością składników odżywczych, mineralnych, witamin, błonnika oraz indeksem glikemicznym.

Kasze stanowią bogactwo błonnika pokarmowego, witamin, głównie z grupy B oraz minerałów, takich jak magnez, żelazo, cynk czy wapń. Są również źródłem rutyny - substancji wzmacniającej naczynia krwionośne.

W sklepach dostępnych jest wiele rodzajów kasz, która z nich jest najlepsza?

  • Kasza gryczana - wytwarzana jest z nasion gryki i jest bezglutenowa. Posiada wszystkie aminokwasy egzogenne, a także witaminy, minerały i antyoksydanty. Wyróżniamy kaszę paloną – o intensywniejszym smaku oraz łagodniejszą – niepaloną;

  • Kaszę jęczmienną - wyrabiana z ziarna jęczmienia, zmniejsza wchłanianie cholesterolu i tłuszczu, wykazuje właściwości przeciwalergiczne, przeciwwirusowe, antybakteryjne, przeciwnowotworowe oraz przeciwzapalne. Występującą w trzech rodzajach:

  • pęczak– całe ziarno, pozbawione łuski

  • perłowa(mazurska) – to pęczak pocięty na kawałki polerowany

  • łamana(wiejska) – pęczak rozdrobniony, niepolerowany;

  • Kasza jaglana - wytwarzana z bezglutenowego prosa;

  • Kasza manna to drobna kasza powstała podczas przemiału pszenicy na mąkę. Podczas produkcji poddaje się ją wstępnej obróbce termicznej dlatego nie wymaga długiego gotowania. Jest kaszą łatwostrawną, praktycznie nie zawiera błonnika;

  • Kasza kuskus - powstaje z twardej pszenicy typu durum, produkowana poprzez granulację mąki. Ma mało błonnika ale za to dużo białka oraz węglowodanów;

  • Kasza bulgur - to kasza pszeniczna o bardzo dużej zawartości błonnika pokarmowego;

  • Kaszę kukurydzianą otrzymuje się z obłuszczonego i połamanego ziarna kukurydzy. Jest lekkostrawna i bezglutenowa;

  • Kasza owsiana pozyskiwana z ziaren owsa, zawiera bardzo dużo błonnika i składników mineralnych (ma więcej wartości odżywczych niż płatki owsiane);

  • Amarantus należy do rodziny szarłatowatych jest pseudozbożem, prawdziwe bogactwo minerałów, szczególnie żelaza, magnezu i wapnia;

  • Komosa ryżowa, inaczej quinoa jest pseudozbożem, jest bezglutenowa i stanowi źródło pełnowartościowego białka. 

Podział kasz ze względu na indeks glikemiczny:

NISKI IG (<55)

  • pęczak - 25
  • komosa ryżowa - 35
  • bulgur - 45
  • owsiana - 45
  • kasza gryczana - 50

ŚREDNI IG (56-69)

  • kasza manna - 60
  • kasza kuskus - 60

WYSOKI IG (>70)

  • kasza kukurydziana - 70
  • kasza jaglana - 70

Wśród kasz najniższe IG ma kasza jęczmienna pęczak (25) oraz komosa ryżowa (35). Kasza gryczana (50), bulgur, orkiszowa i owsiana mieszczą się jeszcze w zakresie niskiego IG (45). Kasza kuskus i manna mają średni IG (60), natomiast najwyższy kasza jaglana i kukurydziana (70).

Biorąc pod uwagę indeks glikemiczny, osoby z insulinoopornością i cukrzycą powinny wybierać kasze gruboziarniste, które spowodują łagodny wzrost glikemii. Jeśli jednak zdecydują się na kasze drobnoziarniste, to należy w posiłku połączyć je ze źródłem białka i tłuszczu, aby obniżyć ich IG lub schodzić przez noc w lodówce, aby wytworzyła się skrobia oporna. Skrobia oporna to niestrawiona i nie wchłaniana w jelicie cienkim człowieka forma skrobi oraz produktów jej rozkładu. Ze względu na oporność na enzymy amylolityczne zalicza się ją do nierozpuszczalnych frakcji błonnika pokarmowego.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ
Magdalena Węgrzyn - ZnanyLekarz.pl
POKAŻ