01 Sier

Soki owocowe na diecie - czy zastąpią owoce?

Owoce (wraz z warzywami) stanowią podstawę aktualnej piramidy żywieniowej. Są źródłem wielu niezbędnych dla organizmu substancji odżywczych i błonnika. Czy soki, nawet te świeżo wyciskane, mogą zastąpić porcję owoców w proporcji 1:1?

W diecie osób odchudzających się obecność owoców jest uzasadniona. Dostarczają one wielu witamin, są źródłem błonnika i stanowią zdrową alternatywę słodkich posiłków. Jednak po mimo wielu zalet owoce należą do produktów spożywczych których nie powinniśmy spożywać w nadmiarze, ponieważ mimo dużej zawartości witamin, mają też dużo cukrów. Sprawia to, że spożywane w zbyt dużych ilościach będą niepotrzebnie zawyżać kaloryczność naszego menu a przez co wpływać na przyrost tkanki tłuszczowej. Co więcej, warto wiedzieć, że zjedzenie dużych ilości słodkich owoców, czy podjadanie ich w dowolnym momencie w ciągu dnia, ze względu na dużą zawartość cukrów, powoduje gwałtowny wzrost glukozy i insuliny, a następnie gwałtowne ich obniżenie, a to istotna kwestia u osób zmagających się z cukrzycą i insulinoopornością. 

Oczywiście nie chce was zniechęcić do wprowadzania owoców do codziennej diety. wręcz przeciwnie namawiam was by owoce pojawiały się u was codziennie, ale warto wybierać te, które mają najmniej cukrów oraz niski indeks glikemiczny (np. jabłka, czereśnie, sezonowe owoce jagodowe) oraz łączyć je ze źródłem tłuszczów (orzechy, ziarna) i/lub białka (jogurt, serek) by zmniejszyć ładunek glikemiczny.

Często podczas wizyt pacjenci pytają, czy można wprowadzić do jadłospisu soki. I  może sporadycznie taka alternatywa owocu nie zaszkodzi, to jednak w dłuższej perspektywie częste spożywanie soków nie wyjdzie nikomu na dobre. 

Okazuje się, że soki nie zastąpią porcji świeżych owoców, ponieważ organizm metabolizuje te produkty w zupełnie inny sposób. Cukier z soku jest wchłaniany do organizmu szybciej, niż kiedy zjemy całe jabłko (ze skórką) wyposażone w naturalny błonnik! Ponadto, podczas wyciskania soku występują znaczne straty witamin oraz składników mineralnych. Powinno się je traktować raczej jako słodycze niż standardową zalecaną porcję owoców w ciągu dnia, zwłaszcza gdy są to soki pasteryzowane i z koncentratu

Szklanka świeżo wyciskanego soku, podobnie jak zjedzony owoc, zawiera cukry, ale jest pozbawiona błonnika i wielu witamin. Zwykle soki owocowe dostarczają ok 45-50 kcal/100 ml. Przykładowo: 1 szklanka soku jabłkowego (250 ml) to 120 kcal a w tym 5 łyżeczek cukru!. 

Jeśli jednak chcemy by soki pojawiały się w naszej codziennej diecie lepszym wyborem będą soki wielowarzywne gdyż w 100 ml mają jedynie 23 kcal.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ
Magdalena Węgrzyn - ZnanyLekarz.pl
POKAŻ