22 Lip

Jak radzić sobie z zaparciami?

Zaparcia to częsty problem, z którym borykają się moi pacjenci. Co może być ich przyczyną i w jaki sposób sobie z nimi poradzić?

O zaparciu mówimy wtedy, gdy wypróżnienie występuje rzadziej niż raz na 3 dni i wymaga dużego wysiłku z koniecznością nadmiernego parcia i towarzyszącym uczuciem niepełnego wypróżnienia. W znacznym stopniu na występowanie zaparć wpływa styl życia i nieprawidłowe nawyki żywieniowe. Jednak zaparcia mogą też pojawiać w efekcie chorób jelit lub tzw zaparć idiopatycznych polegających na zwolnieniu pasażu przez jelito grube lub nieprawidłowym działaniem mięśni dna miednicy. Często zaparcia występują kiedy mamy problemy z uchyłkami jelita grubego, żylakami odbytu (hemoroidy), ale także w chorobach układu nerwowego (np. neuropatia cukrzycowa), endokrynologicznych (np. niedoczynność tarczycy), metabolicznych i w depresji. Przyczyną zaparć mogą być również niektóre zażywane leki. 

Jak sobie radzić z zaparciami?

Najważniejszym produktem w walce z zaparciami jest BŁONNIK, który znajdziemy w produktach pełnoziarnistych (grube kasze, ryż brązowy, ciemne pieczywo, płatki, otręby), warzywach (w postaci surówek, z wyjątkiem cebulowych i kapustnych) i owocach (w każdej postaci - świeże, suszone, przecierane). Aby jednak działanie błonnika było skuteczne, należy pamiętać o odpowiednim nawadnianiu. Jeśli nie wypijemy odpowiedniej ilości WODY (1,5 - 2,5 l/dzień), to działanie błonnika będzie miało odwrotny skutek. Zbyt mała ilość przyjmowanych płynów powoduje, że trawiona masa w jelicie grubym ulega dalszemu odwodnieniu, staje się gęsta, co prowadzi do utrudnienia i zwolnienia pasażu jelitowego. Dodatkowo dobroczynny wpływ na jelita mają PROBIOTYKI - jednak by taka kuracja przyniosła efekty powinna trwać minimum 3 miesiące. Warto również wzbogacić dietę w produkty fermentowane będąca naturalnymi probiotykami, tj. jogurty, kefiry. Skuteczne również okazuje się picie wody z miodem na czczo lub maceratu z lnu warto też zadbać by w diecie pojawiały się  suszone owoce, orzechy lub ziarna. Zmagając sie z problemem zaparć nie możemy również zapomnieć o codziennej AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ, która jest bardzo ważnym elementem w pobudzeniu perystaltyki jelit. 

Podsumowując, aby w walka z zaparciami okazała się skutrczna należy wprowadzić praktycznie każdy z wymienionych wyżej elementów. Należy zadbać o prawidłową podaż błonnika, wody, naturalnych probiotyków oraz codzienną aktywność.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ
Magdalena Węgrzyn - ZnanyLekarz.pl
POKAŻ