19 Lip

Zatrzymywanie wody w organizmie

Opuchnięte nogi, palce, twarz, cellulit, zauważalne wahania masy ciała występujące w krótkim czasie - to najczęściej występujące objawy zatrzymywania wody w organizmie. Jakie są jednak jego przyczyny? W jaki sposób radzić sobie z obrzękami?

Przyczyn zatrzymywania wody w organiźmie można wymienić bardzo wiele, m.in. 

  • zaburzenia funkcjonowania nerek (zbyt mało wydalanej uryny), 

  • problemy z ciśnieniem, 

  • wahania hormonów (estrogeny przed miesiączką lub podczas stosowania antykoncepcji), 

  • źle działające naczynia włosowate (zatrzymują wodę w tkankach), 

  • zaburzenia działania układu limfatycznego 

  • nadmiar soli w diecie (zaburza prawidłowe uwodnienie komórek i przestrzeni międzykomórkowych), 

  • zbyt mała ilość wypijanej wody (wbrew pozorom im mniej pijemy tym większa tendencja do pojawienia się obrzęków - odpowiada za to wazopresyna, hormon, którego wydzielanie zwiększa się, gdy organizm jest odwodniony), 

  • picie alkoholu (rozszerza naczynia krwionośne, co powoduje przenikanie wody do przestrzeni międzykomórkowych), 

  • wysoka temperatura otoczenia (na takiej samej zasadzie jak alkohol), 

  • długotrwałe przebywanie w jednej pozycji np: praca siedząca (wolniejszy przepływ krwi i limfy przez naczynia krwionośne sprzyja wysiękowi płynów do tkanek), 

  • stres (wzrost poziomu aldosteronu, który w normalnych warunkach normuje poziom wody w organizmie) 

  • nadmiar węglowodanów prostych (1 g glikogenu wiąże 3-4 g wody).

Jak zapobiegać zatrzymywaniu wody w organizmie?

Warto wprowadzić pewne modyfikacje w sposobie odżywiania. Przede wszystkim należy pamiętać o regularnym nawadnianiu się. Dzienne zapotrzebowanie na WODĘ zależy od płci, wieku, masy ciała, stanu zdrowia, aktywności fizycznej, itd. Dla dorosłej osoby wynosi ok. 2,5 l/dobę, z czego 1,5 l  powinno dostarczać się w postaci płynów, a pozostały litr z pożywieniem. Jednakże podczas intensywnego wysiłku fizycznego, wystąpienia biegunek i wymiotów, podwyższonej gorączce, w upalne dni, w ciąży oraz spożywaniu dużej ilości błonnika, ilość spożywanej wody musi ulec zwiększeniu. Przy problemach z zatrzymywaniem wody warto również pić HERBATKI ZIOŁOWE o działaniu oczyszczającym. Najlepiej regularnie, co najmniej 3 razy dziennie, aż do ustąpienia obrzęku (warto co jakiś czas robić sobie przerwę, aby organizm nie nabrał swego rodzaju tolerancji i nie zmniejszał pożądanego działania). Należy też pamiętać, że zioła mogą również szkodzić lub wchodzić w interakcje ze stosowanymi lekami. Przed zastosowaniem takiej herbaty lepiej skonsultować to z lekarzem. W przypadku problemów z nadmiernym zatrzymywaniem wody poleca się pokrzywę, mniszek lekarski,  krwawnik, brzozę brodawkowatą, skrzyp, nawłoć i czystek. W diecie należy OGRANICZYĆ DODATEK SOLI, a także wyeliminować produkty wysoko przetworzone - słone przekąski, gotowe sosy, dania w proszku, słodycze. Poleca się spożywanie warzyw i owoców bogatych w POTAS oraz zawierających dużą ilość wody, tj. ziemniaków, pietruszki, selera, awokado, bananów, grejpfrutów, kiwi, arbuza, ananasów, pomarańczy, ogórków i pomidorów. Warto również pamiętać o AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ! Ćwiczenia pobudzają krążenie krwi i usprawniają przepływ limfy, zapobiegając zastojom płynów w naczyniach i zmniejszając ich wyciek do tkanek. Można także poddać się masażowi - DRENAŻOWI LIMFATYCZNEMU u specjalisty, który pobudzi limfę i uwolni od uczucia ciężkich nóg i opuchlizny.

Jaką wodę wybrać? 

Najlepiej mineralną, która dostarczy przy okazji wiele ważnych składników. W przypadku wzmożonej aktywności fizycznej warto wybrać wysokozmineralizowaną, aby uzupełnić ubytki składników. Natomiast w przypadku osób z nadciśnieniem należy zwracać uwagę na zawartość sodu, warto wybierać wtedy wody niskosodowe. 

 

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ
Magdalena Węgrzyn - ZnanyLekarz.pl
POKAŻ